به عنوان کارآفرین سرتون باید حسابی شلوغ باشه. جریان ثابتی از کارمندان، مشتریان، ایمیلا، تلفنا و… توجه شما رو به خود میخوان، اما نباید تمرکزتان بر کار رو از دست بدین. حالا و در این وانفسا، بیشتر از هر چیز دیگری به این احتیاج دارین که محدود کردنای مغزتون رو بشناسین و با کار کردن روی اون، قدرت تمرکزتان رو بهبود بدین تا بتونین کارایی بهتری از خود بگیرین.

مغزهای ما آدما رفاقت خوبی با حواس پرتیا برقرار کردن و این وسط دنیای دیجیتالی امروز هم مثل چسب باعث استواری این رفاقت شده.

دیوید راک، یکی از بنیان گذاران مؤسسه NeuroLeadership و نویسنده ی کتاب Your Brain at Work (مغزتون در محل کار) می گه: «حواس پرتیا سیگنال میدن که چیزی تغییر کرده. حواس پرتی در نقش یک اخطار به مغز ما می گه که «هوووی… حواست رو به اینجا جمع کن!» و این چیز خطرناکیه. واکنش مغز اتوماتیک و تقریبا غیرقابل جلوگیریه.»

در حالی که چندوظیفگی (multitasking) مهارت مهمی به حساب میره، اما در عین حال مشکلات نه چندون خوبی هم با خود داره. آقای راک درباره اثرات منفی چندوظیفگی می گه: «اینکار باعث کاهش هوش شده و قشنگ IQ آدم رو پایین میاره. چندوظیفگی باعث می شه زیاد اشتباه کنیم، سرنخ کارا زود از دستمون در برود، الکی الکی قات بزنیم و کلمات رو پس و پیش بگیم.»

تازه جریان به همینجا ختم نمی شه و مغز با حواس پرتیا حال می کنه. دیوید راک ادامه می ده: «وقتی که چند کار رو با هم انجام میدید، لامپای مدارِ پاداش مغزتون روشن می شه. یعنی وقتی که چند هندوانه رو با یک دست وردارین، از نظر هیجانی وضعیت توپی دارین.»

قرار نیس اونقدر تمرکز کنین که بتونین لیوان آب رو با نگاه کردن از جاش تکون بدین. همین که مدت کوتاهی در روز بتونین حواسِ حواس پرتیا رو پرت کنین کافیه. تز آقای راک در این مورد اینه که «بیست دقیقه تمرکز عمیق درزمان روز باعث تغییر میشه.»

این سه راه حل رو امتحان کنین تا قدرت تمرکزتان بیشتر شده و در بین کار بهره وری بهتری پیدا کنین:

۱. کار خلاقانه رو اول از همه بکنین

عموما، بیشتر آدما کارایی رو که خیلی به فکر کردن احتیاج نداره اول انجام میدن و بعد می رن سراغ کارای سخت تر. این کار انرژی آدم رو میگیره و باعث پایین اومدن تمرکز می شه. دیوید راک باور داره باید روش اولویت بندی کارتون رو تغییر بدین: «یک ساعت که از کارتون بگذره، ظرفیت تمرکز کردن تون خیلی پایین تر میاد و هر تصمیمی که می گیرین مغزتون رو خسته تر می کنه.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری مهارت های یادگیری خود رو افزایش دهیم

واسه اینکه مؤثرتر روی کارمون متمرکز باشیم، بیایید این روال رو برعکس بکنیم. یعنی اون کاری رو که خلاقیت و تمرکز بیشتری نسبت به بقیه می خواد همون اول صبح بکنیم و بعد به سراغ کارای آسون تری مثل پاک کردن ایمیلا و تنظیم کردن برنامه جلسات بریم.

خلاقیت-خلاقانه

۲. زمانی واسه تمرکز اختصاص بدین

دیوید راک با مطالعه روی هزاران فرد دریافت که ما به طور میانگین فقط میتونیم ۶ ساعت، درست و حسابی روی کارامون تمرکز کنیم. اون اضافه می کنه: «و توقع داریم که این چند ساعت حسابی ما رو سخت کوش کنه.»

بیشتر آدما هنگام صبح یا آخر شب از قدرت تمرکز بهتری برخوردارن و تحقیقات آقای راک هم نشون می ده که ۹۰ درصد از آدما خارج از دفتر بهتر تمرکز می کنن. به خودتون نگاه کنین تا ببینین کی و کجا بهتر تمرکز می کنین و بعد سخت ترین کاراتون رو بهش ساعتا و جایا اختصاص بدین.

۳. عضله ی مغزتون رو ورز بدین

اگه چندوظیفگی عادی شه، مغز بهش خو میگیره. هر چه بیشتر به حواس پرتی عادت کنین، تمرکز کردن سخت تر می شه. دیوید راک می گه: «ما مغزهایمان رو طوری تعلیم دادیم که تمرکز نکنن.»

تمرکز کردن رو تمرین کنین. هر چیزی رو که باعث حواس پرتی تون می شه خاموش کنین و تموم توجه تون رو فقط به یک کار جلب کنین. اولش با کم شروع کنین، مثلا ۵ دقیقه در روز، و هر از چند بعضی وقتا این زمان رو زیاد کنین. هر لحظه که احساس کردین ذهن تون در حال گُرگم به هوا بازی کردنه، خیلی سریع تموم حواس تون رو جمع اون کاری کنین که در دست انجام دارین. راک می گه: «به این قضیه به چشم خوش هیکل کردنِ مغز نگاه کنین. باید اون بالا عضله بسازین تا قدرت تمرکزتان بهتر شه.»

به قلم نادیا گودمن

منبع : entrepreneur.com

دسته‌ها: آموزشی