این آخرای که واسه درمان سرطان به یک مرکز درمانِ معروفِ جهانی می رفتم با یک متخصص برجسته ی سرطان شناسی برخورد داشتم. در یکی از ملاقات ام از اون پرسیدم که چند وقت در این بیمارستان مشغول کار بوده و اون گفت که بیشتر از ۴۰ ساله. بعد پرسیدم که کارفرمایان اش واسه تشکر از اون در این چار ده نجات جون آدما چه کردن. اون با بی توجهی خندید و جاسوئیچی پلاستیکی ای رو که براش فرستاده بودن نشانم داد. اون هدیه به روشنی مثالی از اشتباهات سنتی کارفرمایان در تشکر از کارمندان بود؛ تلاشی ناچیز واسه تشکر که نه تنها این هدف رو تامین نمی کرد بلکه بیشتر ناامیدکننده بود تا برانگیزنده. در این مقاله می خونید که چه جوری تشکر از کارمندان باعث رضایت شغلی اونا می شه.

 

اگه پزشکان متخصصی که هر ساله جون صدها آدم رو نجات میدن جاسوئیچی پلاستیکی می گیرن پس تعجبی نداره که خیلی از محیطای کاری از چیزی رنج می برن که من اسم اش رو «کَسری تشکر» گذاشته ام. این کمبود به ویژه واسه کسائی بدتره که مشاغل شون در مقایسه با یک متخصص سرطان تعلیم دیده، معمولی و بی ارزش به نظر میاد- آدمایی که هیچ وقت مستقیما از طرف مشتری، دریافت کننده ی خدمات، یا اونایی که قادر به تشخیص کار خوب هستن هم مورد تشکر قرارنمی گیرن.

لازمه فارغ از پستی که کارکنان در سازمان دارن متوجه ارزش بزرگی باشیم که اونا با خود به محل کار میارن. تشکر به معنای اجرای برنامه های منابع انسانی که در اون کنار نام کارکنان یک تیک میزنین نیس؛ تشکر یعنی پیدا کردن و پرورش بهترینا در هر فرد و بالا بردن معیارهای اصلی سازمان از این راه.

طبق نظرسنجی ای که جدیدا به سفارش شرکت جدیدم OGO انجام شد، ۸۲٪ کارمندان آمریکایی احساس می کنن اثر کارشون به اندازه کافی به وسیله مقام ارشد شرکت مورد توجه قرار نمی گیره. این کمبود تشکر اثر بسیار مخربی در روحیه افراد، کارایی و سودمندی اونا داره. یافته ی مهم دیگر اینه که ۴۰٪ کارکنان گفتن اگه کارشون بیشتر مورد توجه و تشکر قرار می گرفت انرژی بیشتری صرف کارشون می کردن.

خبر خوب اینه که حل کردن مشکل کمبود تشکر در سازمانا هم ساده س! و هم ارزون. زمانی من این شانس رو داشتم که هدایت سازمان Yum! Brands رو بر عهده داشته باشم. در اونجا ما تونستید فرهنگ تشکر سازمانی رو در بیشتر از ۱۲۵ کشور پایه گذاری کنیم. در این مقاله می خوام نکاتی رو با شما در بین بذارم که در تشکر از کارکنان بسیار سودمند بودن. برخلاف فرقای فرهنگی در سراسر دنیا، این نکات، کاربردی جهانی دارن.

۱. به خاطر داشته باشین افراد زیادی هستن که با فیش حقوقی انگیزه پیدا نمی کنن

اونا می خوان به سختی کار کنن و موثر باشن و واسه این سعی سخت از اونا تشکر شه. اگه شما حقیقتا در قلب و افکارتان قدردان اونا باشین، این طرز نگاه در اعمال و گفتارتان درخشش پیدا می کنن.

۲. با به اشتراک گذاشتن هر چه بیشتر اطلاعات اونا رو محترم بشمارید

سم والتون (Sam Walton) این نکته رو بهتر ازم خلاصه کرده: «هر چه بیشتر بدونن، بیشتر میفهمن. هر چه بیشتر بفهمن، بیشتر براشون مهم میشه. زمانی که موضوع براشون اهمیت پیدا کنه چیزی نمیتونه اونا رو در راه متوقف کنه. اگه به کارکنان تون که واقعا شرکای کاری شمان اعتماد نکنین و مسائل جاری رو با اونا در بین نذارین ، اونا متوجه می شن که شما اونا رو شریک خود به حساب نمی بیارین.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری قوی و نفوذناپذیر باشیم؟

۳. زیاد سوال بپرسید

نه فقط از کسائی که موظف ان به شما گزارش مستقیم بدن بلکه سعی کنین تا جایی که امکان داره از تعداد افراد بیشتری که در سطح ساده تماس با کار هستن هم سوال بپرسید. یکی از سوالاتی که من عاشقش هستم اینه که «اگه در پُست من قرار داشتی چه کاری انجام می دادی؟» ممکنه پاسخی که دریافت می کنین پیشنهاد مفیدی باشه، که در این صورت باید اونو تایید و در صورت امکان عملی کنین تا اثبات کنین که مکالمه تون نمایشی نبوده. حتی اگه هیچ ایده ی عالی ای هم به دست نیارین، تا زمانی که کارکنان تون می بینن که واقعا به پیشنهادات اونا فکر کردین، اینجور مکالمه ای هنوز می تونه اثر بزرگی داشته باشه.

۴. واسه جشن گرفتن منتظر نتیجه پایانی نمانید

وقتی توجه و پاداش به پیروزیای کوچیک رو در جمع انجام بدین انگیزه همه افراد رو در راه طولانی ای که در پیش دارن بالا می برین. آدم بدبینی نباشید که می گه: « این عالیه که قرارداد فروش تازه رو بستی، اما هنوز از پیش بینی حساب درآمدی امسال خود ۵ میلیون دلار عقب هستیم!»

۵. تشکر خودتون رو تا حد ممکن سرگرم کننده انجام بدین

کسب وکار خود رو جدی بگیرین، اما خودتون خیلی جدی نباشید. درزمان چند سال من واسه تشکر از سعیای خاص کارمندان به اونا هدیهای بامزه ای دادم. فکر می کنین کارمندان کدوم هدیه رو با احتمال بالاتری به دوستان خود نشون میدن و درباره اش حرف میزنن؟ یک قلم نفیس یا یک اسباب بازی خنده دار؟

۶. تشکر خود رو شخصی سازی کنین

نکته جالب دیگری که از تحقیق ما به دست اومد این بود که ۷۶ درصد مردم یادداشتای تشکرآمیز رو نگه می دارن. هدیه ی شخصی سازی شده ای که درباره اون فکر شده فارغ از قیمتی که داره اثر بیشتری می ذاره تا هدیه ای که واسه همه تولید انبوه شده باشه.

۷. به موقع تشکر کنین

منتظر قرارملاقاتای ماهیانه یا آزمایش کارکرد سالیانه نمانید. برابر نظرسنجی ای که انجام دادیم کارکنان به ما گفتن به طور میانگین ۵۰ روز از آخرین باری که به هر راه در محل کار از اونا تشکر شده میگذره. این زمان بسیار طولانیه. کارای خوب در دور و برتان در حال انجام شدن هستن، متوجه ی اونا باشین و هر فرصتی رو واسه تایید کردن اونا غنیمت بشمارید.

۸. در آخر اینکه به یاد داشته باشین تشکر یک مزیته

تشکر یک فرصته، نه فقط کاری که به صرف تیک زدن در کنار لیست وظایف تون اونو انجام میدید. به عنوان یک رهبر شما این فرصت رو دارین که روح کارکنان رو تغذیه کنین و به اونا کمک کنین که درباره خودشون احساسی عالی داشته باشن. در این راه با غنی کردن روح اونا، روح خودتون هم هم اینجور تغذیه میشه.

چشم اندازی که من دارم جهانیه که در اون هر رهبر اونقدر به اهمیت بی اندازه تشکر از کارکنان آشنایی داره که اونو به واحد منابع انسانی واگذار نمی کنه و خود رو خود در این فرایند موثر می دونه، جایی که هیچ متخصص سرطانی، هیچوقت لازم نمیشه که به یک جاسوئیچی پلاستیکی بسنده کنه.

منبع : hbr.org


دسته‌ها: آموزشی