دانلود فرمت ورد: پایان نامه ارشد فناوری اطلاعات: جهانگردی الکترونیک و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در روند توسعه گردشگری در ایران

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد:

جهانگردی الکترونیک و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در طریقه توسعه گردشگری در ایران

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

فناوری اطلاعات توانایی سازمان های گردشگری را بهبود بخشیده، بهره وری آنها را افزایش داده، خظ مشی های آنها را تغییر داده، محصولات آنها را بازاریابی نموده ومشارکت آنها را با تمام ذینفعان یعنی گردشگران، عرضه کنندگان محصولات گردشگری ، سازمان های گردشگری ، گروه های مرتبط وغیره کمک نموده ومدیریت منابع بیشتری را امکان پذیر می سازندودر نتیجه توسعه، یادگیری ورشد گردشگری را به گونه کلی تسهیل می نمایند.

ابزارهای تکنولوژی ، مواردی بی مانند برای کنترل وهماهنگی مدیریت گردشگری می باشند. در نتیجه آنها نه تنها توسعه این حوزه را تسهیل می نمایند بلکه اغلب موجب گسترش آن می گردند.مثلا هتل های زنجیره ای به دلیل توانایی شان در کنترل وهماهنگ کردن فعالیت های خود در مکان های دور دست ودر مقیاس وسیع تر، قادر به توسعه می باشند.

مهم­تر اینکه، IT به گسترش وحفظ رقابت سازمانی ومزیت رقابتی بیشتر در عرصه گردشگری کمک می­نمایند.در کشور ایران نیز با نوآوری مستمر در کاربرد سخت افزار، نرم افزار و بکارگیری ابزارهایی مانندکامپیوتر، موبایل ، ماهواره و … در شبکه داخلی و بین المللی البته با طریقه سرعتی بیشتر می توان سازمان های گردشگری پویایی که نیازهای گردشگران را برآورده می کند به وجودآورد تا به نحو کارآمد واثر بخش به نیازهای آنها پاسخ گویند و قادر به انجام رقابت و حفظ موقعیت خود در سطح جهان در درازمدت باشند.

در این پژوهش پس از بحث و مطالعه در مورد تاثیرات فن­آوری اطلاعات و ارتباطات بر روی صنعت گردشگری به این نتیجه رسیدیم که کشور ما به لحاظ زیرساخت­های فن آوری در این عرصه در جایگاه نسبتا خوبی بسر می برد اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب بایستی سیاست گذاری­ها و حمایتهای بیشتری صورت گیرد. ضمن اینکه میزان آگاهی مردم نیز بایستی با برنامه های مدون و حساب شده ارتقاء یابد. در این بین مشارکت بیشتر در حوزه های مجازی فناوری های نو اطلاعاتی و ارتباطاتی دنیا ؛ با مدیریت هوشمند و حساب شده و البته با سازمان یافتگی واحد و مدون ؛ خود فاکتور مهمی در رسیدن به توسعه صنعت گردشگری در ایران می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

فصل اول: طرح مسأله، هدف ها و ضرورت پژوهش

1-1- اظهار مسأله

دنیای امروز به شکل گریزناپذیری تبدیل به دهکده ای جهانی با ارتباط گسترده و عمیق شده می باشد.اطلاعات و فناوری بهره گیری از آن امروزه به شکل به عنوان یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورها مخصوصاً کشورهای جهان سوم مطرح گردیده می باشد.

از سوی دیگر گردشگری نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده می باشد.به شکلی که درآمدهای حاصل از آن در بعضی کشورها چندین برابر درآمدهای سرشار نفتی کشورهای دیگر می باشد. 

لزوم در نظر داشتن گردشگری و بهره گیری از فناوری‌های جدید در جهت گسترش آن و بهره گیری کردن از مزایای بی‌شمار اقتصادی آن برای کشورها پژوهش و تتبع پیرامون ارتباط بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه گردشگری را ضروری ساخته می باشد. در عصر حاضر دگرگونی ژرف تکنولوژیکی، مکانیسم‏ها و شرایط و در نتیجه بحث‌های تکنیکی و فنی به سوی پیچیدگی، تنوع و ظرافت بیشتری گرایش یافته می باشد.

در این بین دگرگونی‏های اقتصادی مهم حاصله در برگیرنده شماری از روابط تولید پیچیده، فراگیر و روابط مبادلاتی می‌باشد که در امر جهانی شدن روندی رو به گسترش دارد بر این مبنا گردشگری نیز که در رویکردی خاص در هزاره سوم مورد توجه می‌باشد؛ تحولاتی را پذیرا شده که به فراگیر شدن آن منتهی گردیده می باشد.

کشور ایران نیز به سبب دارا بودن پایه‌ها و زیر ساخت‌های اساسی در گردشگری جزئی از این جهان پهناور که البته مقصود ما از جهان همان جهان گردشگری می باشد می‌باشد و البته همگی بر این باور اذعان دارند که سهم مهمی نیز در گردشگری می‌تواند دارا باشد و در این پایان نامه از زاویه گردشگری الکترونیکی با نگاه بر دو موضوع اساسی روابط عمومی الکترونیک و شبیه گسترده جهانی یعنی اینترنت و به دنبال آن شبکه های مجازی که شاخه ای مهم از دنیای وسیع اینترنت می‌باشد به این موضوع پرداخته خواهد گردید .

اما گردشگری در ارتباط با بسترهای تکنولوژیکی بحث شده و بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی شدن، اصلی مستحکم در سیاست‌های اقتصادی در هزاره سوم به شمار می رود.

تحولات حاصل از مباحث فوق در ارتباط با گردشگری در دوسویه تأثیر گذاری از یک سو به شکل گیری گردشگری الکترونیکی منتهی گردیده و از دیگر سو شکل گیری گردشگری مجازی را سبب شده می باشد و با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت، کاهش هزینه‌ها و دستیابی به بازارهای جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده می باشد.

به عنوان مثال می‌توان به تأثیر اینترنت در زمینه ارتباطات گردشگری، اطلاع رسانی به گردشگران و آگاهی یافتن از وضعیت مقاصد گردشگری و از دیگر سو از وضعیت بازار گردشگری تصریح نمود. گردشگری الکترونیکی حاصل این هم تنیدگی و تغییرات حاصل از آن می‌باشد، بر این مبنا می‌توان گردشگری الکترونیکی را به صورت زیر تعریف نمود:

گردشگری الکترونیکی، بکارگیری تکنولوژی‌های جدید به خصوص فن آوری های اطلاعات و ارتباطاتIT  در دو بعد عرضه و تقاضای گردشگری می‌باشد که در آن علاوه بر عرضه خدمات مورد نیاز  گردشگران ،زمینه های بازاریابی و دورنمایی گردشگری مقاصد فراهم می‌باشد.(حنفی زاده و همکاران ،1385،ص29)

از این رو گردشگران برای آگاهی از مقاصد گردشگری و وضعیت آن‌ها در بعد تقاضا از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی بهره گیری نموده و در چارچوب انگیزه های خود به انتخاب مقاصد اقدام می‌نمایند.

در این بین آژانس‌های مسافرتی با بهره گیری از اینترنت در عرصه طرح‌های تخصصی گردشگری و در چارچوب شناخت زمان تعطیلات به همراه پاسخگویی به نیازهای گردشگران مبادرت به بازاریابی گردشگری در مقاصد مختلف نمودند.

به گونه کلی بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن در زمینه عرضه و تقاضای گردشگری سبب آن گردید که گردشگران قبل از سفر به ارزیابی و مطالعه وضعیت مقاصد بپردازند و تجربه ای مجازی را در چارچوب دورنمایی گردشگر در ذهن خود شکل دهد. علاوه بر آن این امر زمینه های دموکراتیک شدن امر انتخاب مقاصد را برای سفر فراهم آورده که بر بستری از لیبرالیسم حاصل از جهانی شدن تسهیل شده می باشد.

محصول گردشگری در یک تنوع خاص در برگیرنده پاسخگویی به تقاضای شخصی و متکثر گردشگران بوده و گردشگران را قادر می‌سازد در راستای انگیزه های شخصی و تمایلات خود به انتخاب مقاصد گردشگری برای سفر بپردازند.

  از دیگر تغییرات حاصل از گردشگری الکترونیکی در زمینه عرضه محصول گردشگری، شکل گیری سازمان‌های مدیریت مقاصد می‌باشد.این سازمان‌ها در زمینه گردشگری با ارائه انواع خدمات الکترونیکی ، امکان جستجو و برنامه ریزی سفر را برای گردشگران فراهم می‌آورند.

وظایف این سازمان‌ها در برگیرنده، مدیریت منابع گردشگری ، برنامه ریزی برای فعالیت‌های گردشگری، تبلیغ و بازاریابی، آموزش کارکنان و عرضه خدمات مورد نیاز گردشگران می‌باشد.

این سازمان‌ها در واقعه لایه میانی را در گردشگری الکترونیکی مابین عرضه و تقاضا می سازند از یک سو در زمینه عرضه طریقه تقاضا در بازار گردشگری در جهان و نواحی گوناگون و جهت گیری تقاضا را برای مقاصد فراهم می‌آورند و از دیگر سو با کسب اطلاعات لازم از مقاصد،آن اطلاعات را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

بایستی گفت نظر به ماهیت گردشگری، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در بهبود کار آیی تحویل خدمات و معاملات و همچنین پیش بینی فرصت جهت میسر ساختن دستیابی دامنه گسترده و متنوعی از تجارب در زمینه های گوناگون گردشگری بسیار مفید واقع گردد.

در عرصه جهانی توسعه ITتاثیرعمیقی بر بخش گردشگری و مسافرت داشته می باشد و این مهم همچنان در حال تغییر دادن ساختار و فرآیند های آن می‌باشد.

در این بین روابط عمومی الکترونیک و شبکه های مجازی نیز می‌توانند دو بازوی مهم در گسترش فعالیت‌های گردشگری در جهان باشند زیرا که گردشگری بر پایه اصل مهم روابط عمومی و اطلاع رسانی استوار می باشد . (حنفی­زاده و همکاران، 1385، ص31)

2-1- طرح مسئله، هدف ها و ضرورت و اهمیت پژوهش

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه علوم به خصوص علوم اجتماعی که با بینش و دانش مردم به شکل مستقیم سرو کار دارد بسیار نمایان می باشد.

در دهه‌ي 1990 ميلادي با اختراع چند رسانه‌اي و نفوذ آن به اينترنت و با انجام مطالعات نظري در رشته‌هاي گوناگون علوم انساني قرن جديد را انفجار اطلاعات و ظهور جامعه‌ اطلاعاتي نام گذاري كردند كه ريخت شناسي و صورت بندي اجتماعي نظام بین‌الملل و جوامع مختلف آن را كاملاً متحول و به شكل شبكه‌اي و اطلاعاتي و ارتباطي تبديل خواهد نمود و به طبع آن كليه‌ي مفاهيم علوم انساني مانند علوم سياسي نيز متحول خواهد گردید .

ظهور جامعه اطلاعاتی و تهدید امنیت ملی کشورها دو روی یک سکه‌اند؛ هر چه که ابعاد آن گسترش یافته حاکمیت و امنيت ملی نیز متحول می گردد اگر ما از آن تحول تحت عنوان تحدید حاکمیت و امنیت دولت یاد می‌کنیم، در واقع مقصود؛ وارد شدن امنیت به یک فاز جدید می باشد و نه به گونه منفی و مطلق طریقه نابودی حاکمیت و کاهش شدید امنیت، :« بازی جامعه اطلاعاتی و حاکمیت ملی که وظیفه غایی آن تأمین امنیت می باشد، یک بازی با جمع جبری صفر نیست یک بازی با حاصل جمع مثبت می باشد».

یکی از ویژگی‌های قرن بیست و یکم جهانی شدن خود دولت‌هاست. این نشان می‌دهد جامعه اطلاعاتی و دولت‌ها دو پدیده مجزا از هم و بیرونی نیستند بلکه با بهره گیری از تعبیر رابرت کاکس از بین‌المللی شدن حاکمیت‌ ها نشئت می‌گیرد، در شرایط حاضر اجتماع سیاسی «دولت که دارای حاکمیت مستقل می باشد» نیز در حال انتقال به اجتماع بزرگ‌تر از خود یعنی «جهان که جهان گرایی می گوییم» می‌باشد. که در واقع می‌توان ادعا نمود که جهان گرایی یعنی فراگیر شدن جهانگردی به کل عرصه جغرافیایی جهان با همه‌ی مردمان آن.

در حوزه سیاسی با ظهور و گسترش نهادهای سیاسی جهانی که به میمنت جامعه اطلاعاتی فراهم آمده می باشد، تحولات چشمگیری در حوزه‌ی قدرت و امنیت دولت‌های ملی و ماهیت نظام رخ نموده می باشد. به بیانی دیگر عرصه های تصمیم گیری سیاسی بر فراز دولت‌های ملی در سطح جهانی روبه گسترش می باشد، افزایش اختیارات و اقتدار نهادهای جهانی (UN,WB.IMF,WTO) تا حدی نتیجه پیدایش مسایل عمده جهانی در بستر جامعه اطلاعاتی مانند گردشگری، محیط زیست، انرژی هسته ای، آب، جمعیت و … می باشد که دیگر حاکمیت‌های ملی خود به خود نمی‌توانند با چنین مسایل جهانی دست و پنجه نرم کنند. در نتیجه استقلال اقدام سازمان‌های بین‌المللی در حوزه‌ی تصمیم گیری رو به افزایش می باشد و پیش روی استقلال اقدام بسیاری از دولت‌ها خاصه کشورهای در حال توسعه محدود شده می باشد. این موضوع به شکل خاص‌تری خود را پیش روی فرایندهای اقتصاد جهانی جامعه اطلاعاتی نشان می‌دهد پس می‌توان گفت جامعه اطلاعاتی نظم معروف به «و ست فالی» از حق انحصاری هر دولت- ملتی برای حکومت بر مردمانش و اداره امور داخلی و خارجی خود بدون دخالت دیگران را به زوال کشید و میزان گردشگران کشور و یا جهانگردانی که کشور را برای بازدید انتخاب می‌کنند در تأمین امنیت ارتباط مستقیم داد و خود يكي از منابع بزرگ اقتصاد جديد اطلاعاتي بین‌الملل خواهد بود. (خبرگزاری میراث آریا،1390)

در این راستا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ در خاور میانه و جهان و دارا بودن جاذبه های بسیار گردشگری بایستی سهم خود را در جامعه اطلاعاتی به شکلی شایسته کسب کند که البته این مسئله با نگاه بر نگرانی‌ها و ابعاد امنیتی آن می‌تواند به شکلی منطقی مورد توجه خاص قرار گیرد . اينكه ايران كه كشوري متمدن و توريسم پذير مي‌باشد خواهد توانست با جذب جهانگردان از سراسر دنيا به اعتلاي حاكميت و امنيت ملي خود در سطح منطقه و نهايتاً بین‌الملل دست يابد كه چنين ظرفيتي با ظهور جامعه اطلاعاتي در جامعه اسلامي ايران محقق خواهد گردید.

در اين پژوهش ما آغاز به تعريف و تأثير و منطق جامعه اطلاعاتي پرداختيم و سپس تحول مفهوم امنيت را در آن مورد بررسي قرار داده‌ایم و نهایتاً به شش پارامتر كه بيشترين بروز را در جامعه اطلاعاتي و مفهوم امنيت ملي با تأكيد و ارتباط با موضوع توريسم و گردشگري داشته ، پرداخته‌ايم كه از آن جمله مي‌توان به اقتصاد اطلاعاتي كه صنعت توريسم در آن تأثیر مؤثري دارد و افزايش قدرت فرد كه در گردشگري محور قرار دارد و … تصریح نمود و در انتها پوسته امنيت ملي را تحت نفوذ شش پارامتر مطروحه در نموداري ترسيم كرده‌ايم.

حال با در نظر داشتن مواردی که ذکر گردید چند مسئله را مطرح می‌کنیم :

1- چقدر می‌تواند فناوری اطلاعات و ارتباطات در طریقه توسعه گردشگری در ایران تأثیر گذار باشد ؟

2- آیا زیرساخت‌های لازم در ایران برای توسعه گردشگری مجازی فراهم شده می باشد ؟

3- در بحث ارتقای جایگاه گردشگری الکترونیک چگونه می‌توان امنیت را تعریف نمود ؟

4- میزان تأثیر گذاری گردشگری الکترونیک با بهره گیری از فناوری‌های نو و به خصوص IT نسبت به سبک سنتی آن چقدر می باشد ؟

5- تأثیر روابط عمومی الکترونیک در سازمان‌های گردشگری چگونه می باشد و تفاوت آن با روابط عمومی سنتی چیست ؟

6- شبکه های مجازی چگونه می‌توانند به گسترش گردشگری کمک نمایند ؟

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 175

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان